Passion för mission!
Våra namn är Johannes och Maria Schilling. Vi är 28 år och 26 år och är nyblivna föräldrar till vår dotter Eleya.

Vi har varit gifta i 5 år och arbetat tillsammans som missionärer i Sydafrika de senaste 2,5 åren. Vi älskar att vara ute i mission och känner att det är detta vi önskar göra livet ut.

När vi personligen fick lära känna Jesus och fick veta hur tomt livet hade varit innan jämfört med livet med honom, så fick vi en passion för att se andra människor få lära känna honom också!

Våra hjärtan är för dem människor som glömts bort, för dem som lever i fattigdom och människor i de länder som aldrig fått höra om vem Jesus är.

Följ Maria på Instagram

Vi arbetar i en av kåkstäderna som heter Oceanview som blivit kvar efter den hemska tiden av apartheid när människor blev uppdelade och iväg tvingade från deras hem in i olika områden på grund av deras hudfärg. Vi arbetar tillsammans med ett team som heter HopeTown som består av ett blandat gäng missionärer från olika länder. I teamet finns också personer från lokalbefolkningen som har ett hjärta för att se hoppet komma till liv igen bland de människor som tycks ha gett upp.

Ett utav de större problemen som finns i Oceanview är inte bara den extremt höga kriminaliteten men också arbetslösheten. Därför har vi i vårat team bland annat fokus på att skapa arbetsmöjligheter genom att träna upp människor att t.ex. kunna trycka t-shirts, skapa smycken och konst som vi sedan säljer vidare och detta blir sedan deras inkomst.

I allting vi gör inkluderas lärjungaträning. Vi gör också många olika roliga saker tillsammans varje vecka för att bygga en djupare relation och skapa förtroende. I teamet gör vi allt från olika sporter tillsammans varje vecka till att träffas och laga mat tillsammans, leka lekar och dela Guds ord och vittnesbörd tillsammans.

Som par är vi ledare för en barngrupp som vi också fått vara med och starta upp. Vid sidan av detta leder Johannes en innebandygrupp med små grabbar som har det tufft hemma och Maria leder en konstgrupp med målet att kunna lära att andra att skapa och sälja konst.

Mer om HopeTown

Fakta om familjen Schilling

Hemstad
Johannes: Adopterad från Nepal av mina föräldrar som var missionärer där i 12 år. Uppvuxen i Köln, Tyskland sedan 5 års ålder.
Maria: Född i Göteborg, bott lite runtom i landet men mestadels i Göteborg.

Platser ni bott på
Tyskland, Sverige, Sydafrika

Varför Sydafrika?
När vi träffades i Sydafrika första gången på en lärjungaskola fick vi båda en stor kärlek till landet och deras folk och vi kände oss hemma här! Sydafrikaner är helt fantastiska människor som vi båda kände att vi klickade snabbt med. Vi blev också väldigt berörda av den stora nöden och orättvisan som finns så tydligt i Sydafrika och lever kvar efter apartheid. På våra raster i lärjungaskolan spenderade vi tid med människorna som bodde på gatorna och det var så värdefullt att se hur deras dag kunde lysas upp utav en enkel bön och ett öra som lyssnade. Då vi båda kände detta, kände vi att vi en dag skulle komma tillbaka till Sydafrika som missionärer.

Vad är er vision för arbetet i Oeanview?
Att få se människor inte bara överleva utan att få ett liv i överflöd av passion och mening.

Favorit “moment” en vanlig vecka?
Vi båda älskar stunderna när man sitter ned med bara en person och delar sitt hjärta i en djupare konversation.

Vad vill ni utvecklas i/lära er mer av?
Att vara ute i mission är inte alltid en dans på rosor där stora mirakler sker varje dag. Det är många gånger det känns som att allting faller ihop runtomkring och stunder som de är också värdefulla och det är något vi förstått att vi alltid kommer vara tvungna att att fortsätta lära oss om hela livet. Att hålla fast vid våran tro, vid sanningen och att Gud är den som gör genombrott, inte vi.

“Att hålla fast vid våran tro, vid sanningen och att Gud är den som gör genombrott, inte vi.”

Vill du komma i direkt kontakt med Maria och Johannes Schilling är du välkommen att maila dom. Du kan också anmäla dig till deras nyhetsbrev.
E-post: Johannes.maria.schilling@gmail.com

Johannes, Maria och Eleya Schilling

Som församling stöttar vi familjen Schilling genom att ge en gåva varje månad. Som ni säkert förstår är Maria och Johannes i en situation där de behöver sponsorer och givare för att kunna fortsätta vara ute på mission på heltid. Vi jobbar för fullt för att komma på ideér för att kunna samla in pengar som ska gå till att stötta dom ekonomiskt. Om du har ideér eller förslag får du gärna kontakta oss. Kom ihåg att lyfta familjen Schilling som består av Johannes, Maria och Eleya i bön, det är deras största efterfrågan – människor som vill vara med och be!

Vill du ge en gåva in i i vårt missionarbete som är riktat till paret Schilling? Då kan du märka din inbetalning med “Schilling”
på det sättet kan vi öka vårt ekonomiska bidrag till familjen.

Swish: 1234512877
PG: 1645581-8
Obs! Märk din gåva med “Schilling”

Vill du ge varje månad och på det sättet försäkra oss och familjen Schilling om att ett visst belopp kan betalas ut varje månad? Kontakta i så fall oss via mail: mission@goteborgskyrkan.se