Vårt barnhem i Indien – Det pulserande hjärtat i Göteborgskyrkans missionsarbete.

År 2013 startade vi upp ett dagcenter för utsatta flickor i Indien tillsammans med en pastor som heter Stephen George. Daghemmet drevs i Agra i Stephens familjehem, bland annat med stor hjälp av hans syster och en vännina. Sedan dess har arbetet vuxit och idag har vi ett registrerat barnhem för både flickor och pojkar. Barnen bor tillsammans med en familj som har tagit in barnen precis som sina egna.

Hos familjen Parihar, där barnen bor nu får de mat, husrum, utbildning, kärlek och möjligheten att få lära sig om vem Gud är och hur mycket han älskar dom. Vi har också ett stort hjärta för att barnen ska veta sitt värde och att flickor och pojkar är lika mycket värda. Barnen går i en bra privat skola och uppmuntras att drömma om och planera inför framtiden.

Nu vill vi att du får lära känna det underbara paret som gör det möjligt för oss att ha detta barnhem i Indien. Möt Karuna och Pankaj.

Karuna & Pankaj

Var kommer ni ifrån och hur träffades ni?
Vi är båda födda och uppvuxna i den staden som vi är förnärvarande aktiva i d.v.s Agra. Vi har dock båda två bott i olika delar i regionen och tjänat ihop i olika sammanhang. Vi träffades genom vår dåvarande församling där vi båda var aktiva. Jag (Pankaj) kom till församlingen 1995 då jag blev frälst och Karuna hade då tillhört församlingen sedan barndomen.

Ni leder båda idag en församling hur kommer det säg att ni valt att göra det?
När vi fick uppleva frälsningen och se vilken förändring som det gör i våra liv så upplevde vi att detta var något som alla ska få uppleva. Vi bestämde oss för att berätta för all om frälsningen och följa Guds uppmaning att göra detta.

Varför valde ni att engagera er i barnhem och barnverksamhet?
Jag (Karuna) är själv i grunden föräldralös och förstår därför utmaningarna i att vara föräldralös ganska bra. Det har funnit som en längtan i oss båda att kunna göra något mer för barn som har det tufft och därifrån har vår vision vuxit fram.

Vi ser också möjlighet att dela evangeliet till barnen och dess familjer.

Vad har ni för vision för Zoe:
Vår vision för Zoe är att kunna fortsätta hjälpa barn i behov med en god utbildning, kläder, mat och en familj. Vi vill också kunna förse barnen med en god ”Jesus-utbildning” och ge dem evangeliet.

Utöver barnhemmet har vi som mål att nå 1000 barn med evangeliet de kommande 5 åren.

Sedan starten 2013 har vi besökt barnhemmet 2 gånger per år. En gång på våren och en gång på hösten. Ett flertal personer från församlingen har varit med och betjänat på plats på olika sätt. Vi fokuserar lite extra på lekar, roliga aktiviteter och utflykter. Vi berättar också från bibeln och om vem Jesus är samt spelar och sjunger tillsammans med barnen. Det är alltid några eller samtliga från teamet som är med och håller i dessa möten.

Idag har vi strax under 50 hushåll i Sverige som är med och ger till vårt arbete varje månad och vi får in ca 10 000 kr sammanlagt varje månad från dessa faddrar. Vårt mål är att fördubbla detta så att vi kan ta in och hjälpa fler barn, inte bara i Agra utan även på andra platser! Vill du vara med och bli månadsgivare? Fyll i detta formulär.

Tack vare insamlingar i kyrkan, genom event som bazaar, välgörenhetskonserter, caféförsäljning och med hjälp av andra fantastiska verksamheter som till exempel 7:ans secondhand i Mellerud och generösa bidrag från enskilda familjer kan vi fortsätta vårt arbete i Indien. Men vi behöver fler som vill bli faddrar och ge in till arbetet varje månad då de pengar vi får in från månadsgivarna idag inte räcker till några oförutsägbara utgifter.

BLI MÅNADSGIVARE DU OCKSÅ – VI BEHÖVER DIG!

Vill du stå med oss i kampen för barnen i Agra? Vill du vara med och ge lite av din inkomst för att barnen ska kunna få mat, husrum och utbildning? Kontakta oss direkt eller anmäl dig via detta formulär.

Har du inte möjlighet att bli månadsgivare eller vill du ge ett engångsbelopp till vårt Zoe-arbete kan du göra insättning till vårt Plusgiro eller via swish. Glöm inte märka dina gåva med “Zoe”.

Swish: 1234512877
PG: 1645581-8

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller vill veta mer och följ oss gärna på vår Facebook-sida här